Mengesan buku teks dari no perolehan

Untuk next inovasi..saya nak mengesan no.perolehan murid secara dalam talian..insyallah nanti kalau dah siap saya kongsikan caranya..dan sangat recommended

Menjadi permasalahan guru spbt apabila murid suka bersepah buku, letak buku merata rata.. yang geramnya tak tulis nama pada buku teks.. ada yang nama empunya buku dipadam dan digantikan nama orang lain..jadi dgn inovasi ni..dapatlah mengurangkan permasalahan ini

Cara pertama

Mintk pelajar isi nombor perolehan setiap buku dari google form  then  masukkan data tu dalam google data studio.. dan cara ni saya dah try buat..kebetulan semalam baru siap masukkan data senarai buku teks dalam google data studio..memang menjadi dan sangat mudah nak buat walaupun setiap buku teks pelajar mempunyai nombor perolehan yang berbeza..nak lagi smart form tu mintk pelajar upload muka nanti terpapar muka pelajarnya..😅

Ni video contoh saya buat senarai buku teks..then data tu masuk dalam google data studio..contoh kod buku FT503001..buku teks apakah ini..


Cara kedua..

Cara ni saya belum cuba lagi..bagi yang nak guna yang nak cipta qr code buku..tampal terus pada buku..scan je kat qr code..terus dapat tahu pelajarnya...dan bila buku itu bertukar tangan pada tahun berikutnya..hanya perlu tukarkan nama pengguna sahaja..


Subhanallah..ideanya baru dapat hari ni..sebenarnya hari ni sy dlm perjalanan balik melaka..so dalam perjalanan tu memang asyik nak fikir..lepas ini nak buat apa lagi ..nak bantu apa lagi utk mudahkn guru2 spbt..kemudian saya lihat di bhgian cadangan dan idea di site..banyak yang menarik.. 

Saya tertarik dgn cadangan cikgu wan.sebelum ni memang terfikir ..tapi tak tahu kenapa dapat ideanya..mungkin kalau kita niatkan utk mudahkan urusan orang lain Allah mudahkan urusan kita..







Share:

Muat turun bahan

Muat turun bahan
Pengurusan SPBT

Rak Buku Teks Tingkatan 1-5

Kempen sayangi buku teks

Kempen sayangi buku teks

Portal SPBT SMAKT

Portal SPBT SMAKT

LAMAN WEB