Homemade soap For doorgift

Entri kali ni..saya nak buat doorgift..nnti kalau ada pemantauan dari ppd atau jpn atau cikgu dari sekolah lain, spbt smakt bolehlah bagi sikit berkat tanda kenang kenangan..hehe
Jadi saya decide nak buat homemade sabun simple je bahannya

- glycerin base soap
-mould untuk cetak bunga(optional)
-pewarna sabun
-Fragnance oil
-base oil (olive oil)
-disinfection etanol(Optional)

Bahan warna putih tu glycerin base soap..saya beli di shoppe 
Saya beli glycerin soap di shoppe..dapat sekali olive oil (base oil)

Okay mula potong glycerin tu bentuk kuib kecik..pastu cairkan..saya guna kaedah double boil..2 minit je dah cair..lepas dah cair titiskan olive oil (2 titik), pewangi(2titik) pastu kacau



Kemudian asingkan, pastu letak pewarna sabun(1-2titik sahaja). Kemudian kacau..sebelum nak tuang dalam mould pastikan suhu di bawah 130 F atau 54 C baru boleh tuangkan dlm mould..lepastu spraykan etanol supaya buih sabun tu hilang.. biarkan 2 jam..pastu jadilah sabun..
Cuma nak nampak jadi cantik boleh tengok contoh video Cara decor sabun. dan Video ni..

Saya tak guna mould..beli kayu macam gambarajah di atas di ecoshop..kalau nak beli mould dia..dalam harga rm30
  


Gambar gambar di atas adalah sabun glycerin yang saya buat..boleh search di youtube koala sabun..macam macam design sabun dalam youtube tu tunjukkan. 

Dah keras boleh potong potong dan terus masuk dalam bekas plastik yang ada ziplock..dan boleh letak dalam beg goodies.


Masa ni..tak ada mould..tuang dalam bekas plastik 
Kena pandai pandailah buka..kayu tu sebab tak guna mould kan..saya gun pisau nak bukakan..Okay selamat mencuba 




Share:

Muat turun bahan

Muat turun bahan
Pengurusan SPBT

Rak Buku Teks Tingkatan 1-5

Kempen sayangi buku teks

Kempen sayangi buku teks

Portal SPBT SMAKT

Portal SPBT SMAKT

LAMAN WEB